Liposukcja – odsysanie tłuszczu

Chirurgia plastyczna

Czym jest zabieg liposukcji?

Liposukcja jest jednym z najczęściej wykonywanych zabiegów estetycznych na świecie. Mimo rozwoju technik nieinwazyjnych pozostaje złotym standardem w usuwaniu ogniskowych nagromadzeń podskórnej tkanki tłuszczowej. Polega na modelowaniu sylwetki poprzez usunięcie tkanki tłuszczowej z okolic gdzie znajduje się jej nadmiar. Możliwe jest odessanie tłuszczu z brzucha, „boczków”, ud, okolic kolan, kostek, podbródka, ramion, a także piersi np. u mężczyzn.

Dla kogo przeznaczony jest zabieg liposukcji?

Podstawowym wskazaniem do przeprowadzenia procedury stanowią ograniczone depozyty tkanki tłuszczowej, które kwalifikują się do usunięcia. Liposukcja jest zabiegiem idealnym dla osób z prawidłową masą ciała lub niedużą nadwagą i pojedynczymi depozytami tkanki tłuszczowej w wybranych okolicach, którzy mają realne oczekiwania dotyczące wyników procedury. Jest także dobrym rozwiązaniem dla pacjentów z lokalną otyłością (np. brzuszną, w obrębie kończyn dolnych). Bardzo często odsysanie tkanki tłuszczowej łączone jest z innymi procedurami chirurgicznymi, np.  przeszczep tkanki tłuszczowej do piersi, twarzy, czy z plastyką brzucha.

Ocena medyczna stanowi zasadniczy element bezpiecznej liposukcji i osiągnięcia oczekiwanych efektów. Składają się na nią wnikliwy i udokumentowany wywiad medyczny, badanie fizykalne (ocena skóry i podskórnej tkanki tłuszczowej, ich rozmiaru i rozmieszczenia) oraz analizy laboratoryjne zależne od stanu ogólnego i wieku pacjenta.

Podkreślmy, żeliposukcja nie jest metodą leczenia otyłości. Bez ćwiczeń i zdrowych nawyków żywieniowych nie można uzyskać długotrwałej poprawy – wyniki zabiegu mają wtedy tylko charakter doraźny. Odsysanie tkanki tłuszczowej należy traktować jako czynnik mobilizujący do zmiany stylu życia i przyspieszający osiągniecie wymarzonego efektu.

Na czym polega zabieg liposukcji i jak długo trwa?

Czas trwania zabiegu uzależniony jest od kilku ważnych czynników :

• ilości tkanki tłuszczowej,
  • zastosowanej techniki,
  • wielkości obszaru zabiegowego.

Całkowity czas trwania operacji wynosi od 1 do 2 godzin. Zabieg przeważnie wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym, przy rozleglejszym odsysaniu tłuszczu lub procedurach łączonych stosuje się znieczulenie ogólne. Liposukcję rozpoczyna się od małych nacięć wykonanych w tych miejscach ciała, które obejmie zabieg. Następnie przez nacięcia wprowadzana jest wąska rurka, tzw. kaniula. Chirurg manipuluje kaniulą, rozbijając komórki tłuszczowe, zanim zostaną odessane. Potem nacięcia zszywa się (nie pozostawia to widocznych blizn).

Jakie są przeciwwskazania do zabiegu liposukcji?

Główne przeciwwskazania do zabiegu liposukcji to:

• ciąża i okres karmienia piersią;
  • ostre choroby układu sercowo-naczyniowego;
  • zaburzenia układu krzepnięcia;
  • choroby wątroby;
  • choroby autoimmunologiczne;
  • niektóre choroby skóry.

Należy zauważyć, że przyjmowanie wysokich dawek estrogenów oraz palenie tytoniu zaliczają się do czynników, które u osób zdrowych zwiększają ryzyko zakrzepowego zapalenia żył lub głębokiej zakrzepicy żylnej (DVT).

Przeciwwskazaniem do zabiegu może być infekcja HIV. Uczulenia oraz nietolerancje leków i środków chemicznych również mogą stanowić przeciwwskazanie do zabiegu.

Ostateczną kwalifikację do zabiegu przeprowadza chirurg podczas konsultacji.

*cena zabiegu może ulec zmianie ze względu na zakres oraz rodzaj znieczulenia. Ostateczny koszt zabiegu/operacji ustala lekarz w porozumieniu z pacjentem

Liposukcja – odsysanie tłuszczu

• Niechciana tkanka tłuszczowa w okolicach: brzucha, talii, ud, wewnętrznej strony kolan, bioder, ramion, pleców, ginekomastii, podbródka
  • Wyrzeźbienie sylwetki.
  • Przerost tkanki tłuszczowej i łącznej, wywołany rozrostem malformacji naczyniowej.
  • wymodelowanie sylwetki lub wybranej części ciała
  • poprawę konturów i redukcję obwodów
  • wyrównanie proporcji ciała
  • zmniejszenie depozytów tkanki tłuszczowej